Fet och misslyckad

Vissa dagar/perioder känner jag mig så fet och misslyckad som det bara går att känna sig. Jag tror inte jag är ensam om det, att den där känslan tar över för ett tag trots att förnuftet gång på gång talar om att det inte är sant, för det är det inte. Vad står egentligen de där orden för? Fet och misslyckad? Vad betyder det? Egentligen? Varför känner man sig fetare vissa dagar? Och vad gör man åt det? Vad gör du åt det? Och misslyckad. Ett ord som rymmer mycket, och olika saker för olika människor. I skrivandets stund tänker jag, "vadå misslyckad, har jag gjort något för att förtjäna den etiketten?". Jag tror att vi ibland sätter onödiga etiketter på oss själva, för att vi kanske inte når upp till de krav vi har på oss själva eller för att vi inte är på topp. Men vilken människa är på topp 364 dagar om året? No one..

Angående den där första delen, "fet-delen", så botar jag den med att köra stenhårt matschema. För det är oftast de gånger jag slarvat med schemat som "fetheten" checkar in i mitt huvud. Så jag har börjat planera in måltider och mellis och tänker följa det stenhårt. Mat fem/sex gånger om dagen, så är det bara.

Exempel på hur ett matschema kan se ut för mig en dag;
8.00 Frukost : Havregrynsgröt med äppelmos och linfrön, samt te.
10.00 Frukt. (Annanas, MUMS)
12.00 Lunch - Sallad
14.00 Mellis -Smoothie
18.00 Middag - Gulaschsoppa på 20 minuter (underbart recept!)
20.00 Kvällsmål - Te och skorpor

Angående den andra delen, misslyckandet, råder jag bot på genom att försöka tänka på allt jag kan och har här i livet. Det jag är tacksam för. Vad jag kan, vad jag har åstadkommit och genom att se mina positiva sidor och tänka över hur jag ska förverkliga mina drömmar. Lyfta blicken och se bortom här och nu, för det finns så mycket mer.

Nu ska jag återgå till min smoothie och mina nötter, mandlar och russin. Och några skorpor. Men först; Det braiga receptet på Gulaschsoppan, rätt ut till er ;)

GULASCHSOPPA PÅ 20MIN, 2 Personer

1/2 Gul lök
2 Potatisar
1/2 Paprika
250g köttfärs
3dl vatten
1/2 buljongtärning
250g krossade tomater
1tsk kummin
salt & peppar

Gör såhär:
 
1.Hacka lök, potatis och paprika i tärningar.
2.Fräs allt, inklusive köttfärsen i olja, i en lagom stor kastrull.
3.Tillsätt vatten, buljong, krossade tomater och kryddor.
4.Koka upp och låt koka i tio minuter.

Servera gärna med en klick creme fraise ovanpå och ugnsbröd bredvid :)

Må gott därute!
Kram / Marielle




Kommentarer
Postat av: Sara

Tack för de fina orden hos mig! Jag vill nå ut med mitt budskap- att det går att återerövra sitt liv!



Stor kram!

2010-01-07 @ 05:08:21
URL: http://allalivetssidor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0